Gondolatpaletta

Hát én immár kit válasszak?

Hát én immár kit válasszak?

Amikor nyelvtanulásra adjuk a fejünket, az első gondolatok egyike a csoportban vagy magánúton tanulás kérdése, majd jön a következő talány: melyik nyelviskolát válasszam, illetve ki legyen a magántanárom? A koronavírus okozta járvány óta már a személyes és az online oktatás is egy meghatározó kérdéssé vált.

 

A nagyobb nyelvek esetén talán túl széles a kínálat, emiatt nehéz elhatározásra jutni. Ám sajnos az eszperantó esetében is belefuthatunk buktatókba. Tanulóink számtalanszor meséltek rossz választásról, tapasztalatokról, de szerencsére az élet végül mégiscsak jó irányba terelte őket. Megpróbálunk egy kis útmutatót adni az eredményes választáshoz, ami talán nem csupán az eszperantót tanulóknak, hanem másoknak is segít.

 

Kezdjük a csoportban vagy magánúton tanulás kérdéskörrel. Azt talán mindannyian érezzük, számunkra mi lenne a megfelelőbb. Egy csoportban többen vagyunk, egyszerre haladunk, függetlenül attól, kinek, hogyan, mennyire gyorsan vagy lassan megy az adott nyelv elsajátítása. Ideális esetben egy csoport egységes egészként halad, az oktató egyformán foglalkozik a tanulókkal, mellőzi a pozitív vagy negatív kivételezést. A csoport esetében a létszám is meghatározó, kisebb vagy nagyobb.

Ha szeretünk egyedül, saját tempónk és képességeink szerint haladni, akkor érdemes magántanulóként vállalkozni a felkészülésre. Ezesetben rábízzuk magunkat a magántanárra, aki felismerve erősségeinket, gyengeségeinket, terelget bennünket a célhoz vezető úton.

Mindkét esetben lényeges az oktató-tanuló kapcsolat, hiszen a nyelvvizsgára felkészítés hosszú idő, szinttől vagy egyéb igényektől függően az eszperantó esetén pár hónaptól akár egy évig vagy azon túl is eltarthat. Számít, hogy ezt az időt kivel és hogyan tanuljuk végig.

 

Amikor nyelviskolát választunk érdemes megnézni az adott tanfolyamra vonatkozó feltételeket és mindezek mellett az iskola múltját is. Egy jó iskola megtalálható, hiteles, elérhető, büszke az elért eredményeire, és semmiképp sem titkolódzik a nagyközönség előtt. Továbbá manapság már felnőttképzési regisztrációval kell rendelkeznie ahhoz, hogy hivatalosan is szervezhessen, hirdethessen oktatást vagy képzéseket. A meghirdetett tanfolyammal kapcsolatban kellő részletességgel megadja a szükséges információkat:

  • mennyibe kerül,
  • hány tanórát ad,
  • mettől meddig tart,
  • milyen nyelvi szintre készít fel,
  • milyen oktatást biztosít (nyelvtan, írásbeli, szóbeli órák aránya, tankönyvek, egyéb tanulást segítő anyagok).

Természetesen előfordulhatnak apróbb eltérések az egyes iskolák között, ilyenkor szükséges egy kis összehasonlító munkát végezni, táblázatba rendezni az alapelemeket és azokat a különlegességeket, amelyeket az adott iskola kínál. Általában a nyelviskolák kiemelnek egy-két elemet, amiben erősebbek másokhoz képest. A kérdés, hogy számunkra mi fontos: például, ha nyelvvizsgára készülünk, a nyelvtani ismeretek mellett szükségesek a vizsgafeladat-gyakorló tanórák; ha valaki a lassabb felkészülést igényli, akkor kedvezőbbek a többalkalmas órák; ám, ha a képességeink engedik, akkor rövidebb idő alatt is vizsgakésszé válhatunk. Alapvető összehasonlítási szempont a tanórák száma és költsége, ami eltér a csoportos és magánórai viszonylatban. Mindezek mellett olyan praktikussági szempontok is közrejátszhatnak, mint az idő, a távolság; mikor érünk rá tanulni vagy képzésre járni; mennyi időt tudunk szánni a tanulásra a munka, család, felsőoktatási képzés vagy egyéb elfoglaltságaink mellett.

Amikor magántanárt választunk, tulajdonképpen ugyanezek a szempontok határozzák meg a döntésre jutást, kiegészítve azzal, hogy alaposabban felmérjük, szimpatikus-e számunkra az oktató, akivel hónapokon át együtt tanulunk. Amennyiben bizonytalanok vagyunk, kérhetünk próbaórát. Egy magántanári oktatás esetén is lényeges a cél kitűzése és annak megtervezése, milyen ütemezéssel jutunk el a vizsgáig. Szükséges egy közös álláspont, amely a magántanár javaslatain és a magántanuló igényein alapul.

Önmagában semmi sem rossz vagy jó. A választásnál mindig egyben szemléljük az egész képet. Egyes helyeken kombinált (tanfolyami és magán) órák is lehetségesek, amelyek elsősorban anyagi és haladási szempontból lehetnek megfontolandók és nem utolsó sorban egy plusz lehetőség a személyre szabottabb oktatás kialakításához.

 

Manapság online és személyes tanórák is egyaránt elérhetők. Az online tanfolyamok és magántanári órák egy része a klasszikus személyes oktatást kínálja e-formában. Erről magunkra vonatkozóan részletesen írtunk egy korábbi cikkünkben. Most inkább azt emelnénk ki, hogy az online lehetőségek bizonyos esetekben otthoni, egyedül tanulásra biztatnak és ehhez biztosítanak programokat. Ilyenkor tegyük föl magunknak a kérdést: ez nekem való; a vizsgára is felkészít; biztosan tudok majd egyedül tanulni? Egy csöppet sem lehetetlen, hiszen van, akinél kiválóan működik, képes egyedül véigmenni az úton, tudja magát motiválni és hajtani a célja elérése érdekében. Ám a fordítottja is létezik, hiszen mást-mást igénylünk és rájöhetünk, mégiscsak kellene segítség, valaki, aki elmagyarázza a homályos dolgokat, aki lendületet ad, aki biztat a kellő időben és folyamatos támaszt nyújt a felkészülés során.

 

Mi segíthet még a végső döntésben? A barátok, ismerősök, más emberek tapasztalatait is érdemes meghallgatni, véleményüket kikérni. Ilyenkor előfordulhatnak szubjektív érzések is, hiszen a „legjobb” jelző közel sem biztos, hogy számunkra is a legjobbat takarja majd, de mindenképp biztató kezdet, a „csak oda ne menj” felkiáltással szemben. Bátran lehet kérdezni, érdeklődni az adott iskolá(k)nál vagy magántanár(ok)nál, hiszen akár telefonon, levélben vagy személyesen tesszük mindezt, fontos az első benyomás. A lényeg, hogy alaposan gondoljuk át választásunkat a tények, vélemények, saját igények, esetleg megérzések alapján (ez utóbbi is számos esetben segít). Aztán vágjunk bele a tanulásba!

 

Forgács Mónika, Budapest, 2021. március 13.

 

Kép forrása: PetraKangoo.hu weboldal